Passa al contingut principal

ESCOLTISME I GUIATGE

L'agrupament forma part de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG), una associació sense ànim de lucre amb la missió d’educar infants i joves a través del mètode escolta i guia, fent-los protagonistes del seu creixement personal, per tal que esdevinguin persones actives, conscients i compromeses amb la societat. Apostem per l'educació en valors des de l'acció quotidiana, basant-nos en tres punts que són indispensables per dinamitzar, transformar o desenvolupar el nostre medi social i superar algunes mancances. Els nostres valors principals que guien la nostra tasca educativa són el compromís, la natura, l'esperit crític, el servei, la participació, el voluntariat, la vivencialitat, l'austeritat i el treball en equip.


La nostra proposta educativa
Els valors que treballem s’expliciten a llei escolta i guia, una base comuna de l’escoltisme i el guiatge d’arreu del món. Cada associació ha adaptat la llei al seu projecte educatiu i, en el nostre cas, la sintetizem en 10 punts:

  • Ens esforcem a merèixer confiança i fem confiança a tothom
  • Vivim la nostra fe i respectem les conviccions dels altres
  • Aprenem a ser útils i a fer servei
  • Som germans de tothom i treballem per la pau
  • Som fidels al nostre país i ens sentim ciutadans del món
  • Defensem la natura i protegim la vida
  • Aprenem a viure en equip i ho fem tot entre tots
  • Som decidits i afrontem les dificultats sense por
  • Estimem el treball i volem fer bé les coses
  • Aprenem a estimar i a jugar net



La nostra tasca educativa es basa en tres angles, les tres opcions. A partir d’aquestes es treballa l’educació de la persona, l’entorn i l’espiritualitat.
Educació per a la persona. Es basa en la responsabilització, al caminar cap a l’autonomia personal, la responsabilització, la capacitat d’organitzar-se i l’autogestió del grup. És essencial l’ajuda de l’equip de caps com a guia del progrés de cada persona, de la mateixa manera com és imprescindible la interrelació entre els/les companys/es de diferents edats dins d’una mateixa etapa evolutiva. L’aprenentatge entre companys/es enriqueix el procés educatiu. L’objectiu és arribar a ser guies de la nostra educació personal.
Educació per a l’entorn. Es proposa crear una consciència crítica sobre la situació actual de la societat, educant en aquelles actituds i aquells valors que poden ajudar a la seva transformació. Comporta prendre una postura clara davant de fets i esdeveniments, com també la idea d’arrelament que ha de presidir qualsevol intenció educativa. Creiem que els ciutadans compromesos amb la societat que volem han d’anar-se fent a poc a poc, tot començant a comprometre’s amb petites responsabilitats dins els seus equips i anar creixent i aprenent a gestionar les unitats participant en les institucions que els entrenaran per a la vida social adulta i compromesa.
Educació per a l’espiritualitat. Eduquem en un espai de trobada, de diàleg i treball entre les diferents opcions i sensibilitats espirituals buscant el punt de trobada i enriquint-nos amb les diferències.Eduquem per mitjà de l’animació, respecte i acompanyament dels diferents processos personals i de les diferents expressions i sensibilitats espirituals, aprofundint amb la proposta de valors i els principis del moviment escolta i guia, promovent el progrés personal i el compromís comunitari.



La nostra metodologia compta amb els dinamismes. Aquests són 5 estils que defineixen el mètode de treball i educació; centren l'atenció en el protagonisme que tenen els infants i joves dins les unitats.

  PETIT GRUP  
És l’element personalitzador i socialitzador per excel·lència, prou ampli com perquè puguin permetre un cert nivell d’organització i un elevat sistema d’intercanvi, però alhora prou reduït com perquè cada noi i noia se senti acollit i valorat, pugui trobar el seu lloc, realitzar una funció concreta i aprendre a responsabilitzar-se de la tasca conjunta. El diàleg, la confrontació d’opinions i el treball en equip porten a l’adquisició d’actituds de col·laboració, respecte, tolerància, valoració de la diversitat i comprensió.

    JOC INSTITUCIONAL  
Aquest dinamisme potencia el protagonisme de la persona i l’aprenentatge i pràctica del joc democràtic. El repartiment de les funcions, responsabilitats i àmbits de decisió habitua els nois i les noies al joc democràtic. Això impulsa la maduració de les persones individualment i solidàriament responsables. Les institucions de la unitat són creades per a ésser dotades del contingut real que el projecte les hi atorga, i al mateix temps forneixen un dels principis bàsics de la pedagogia escolta i guia: educar en el joc democràtic i amb això fonamentar diferents actituds personals i socials.

    COMPROMÍS
Representa un gest personal de responsabilització davant del grup i es manifesta en les cada vegada més exigents responsabilitats que le noi o noia assumeix des de la seva entrada en el grup. Aquesta responsabilitat creixent és la que autoeduca la persona i per la qual apostem com a element bàsic en l’educació que volem donar. Així, considerem de gran importància l’explicitació del compromís, el qual implica l’acceptació i integració plena al grup i l’assumpció personal dels valors de la llei escolta.

     PROGRÉS PERSONAL
És l’objectiu bàsic de tota intervenció educativa i comporta, per part de l’educador, l’atenció personalitzada a cada noi i noia tot fent un seguiment seriós i mostrant de forma explícita la seva superació en el terreny de la relació amb els altres i l’entorn, el domini de tècniques concretes, el canvi d’actituds... Comporta demanar a cada noi i noia una revisió de la seva forma de relacionar-se amb els companys, la seva aportació al grup, les seves ganes de continuar. Cada nova responsabilitat i cada nova situació, generarà noves necessitats d’aprenentatge i es dinamitzarà el progrés.

  FRATERNITAT UNIVERSAL
Aquest dinamisme donarà a tota activitat la dimensió d’obertura, solidaritat i esperit de servei. A partir de la descoberta i la relació directa amb l’entorn més immediat, d’una manera progressiva, els nois i les noies arribaran a conèixer, valorar i comprometre’s amb realitats d’abast més ampli. El trinomi descoberta-compromís-servei sintetiza els objectius de la nostra intervenció educativa. La descoberta d’una realitat concreta demanarà un compromís al jove per realitzar un servei de cara a la transformació i millora d’aquella realitat.



La nostra metodologia educativa es basa en la pedagogia del projecte, que converteix cada persona i cada unitat en protagonista del seu propi aprenentatge. Des de ben petits, els infants i joves participen en les fases de sensibilització, descoberta, proposta, elecció, planificació, realització, revisió i celebració dels projectes que desenvolupen.


Entra als blogs de les unitat i xafardeja els seus projectes d’aquest curs!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Primer cau

El nou curs ja és aquí i el primer cau és a punt d’arribar! Com sabeu els caus són els dissabtes però aquest cop començarem el diumenge perquè tingueu temps per descansar... i portar moltíssima energia per començar un nou curs! El consell de caps serem a una trobada amb tota la demarcació de Vallès-Maresme i també vindrem carregadíssims i amb moltíssimes ganes de començar :) Així doncs, ens trobem tots i totes al Lledoner diumenge dia 14 d’octubre de 16h a 18h !

Calendaris 2019

Bones! Us fem arribar els calendaris d'aquest curs 2019 vinent: Unitats de Castors i Llúdrigues / Llops i Daines:                   Unitats de Ràngers i Noies Guia / PiCs: Equip d'Agrupament

Calendari 1r trimestre

Us fem arribar el calendari per aquest primer trimestre del curs 2018-2019!